Co se změnilo po 20 letech?

| Vyšlo v Střecha Speciál Revue 72

Služebně nejstarším obchodním zástupcem firmy STAV-INVEST na pobočce ve Kbelích je pan Ondřej Javorský. Do STAV-INVESTu nastoupil hned po maturitě, před tím tady už nějaký rok dělával na brigádách. Od té doby je firmě už dvacet let věrný. Díky tomu je živou kronikou vývoje firmy i trhu se stavebními materiály. Proto věříme, že si jeho povídání se zájmem přečtete.

Proč jste se jako student rozhodl pro brigády ve STAV-INVESTu?

Můj otec tenkrát spolupracoval s panem Krocem starším. Tuším, že mu pomáhal sehnat pozemek pro pobočku ve Kbelích. To se bavíme o úplných začátcích STAV-INVESTu v České republice. Díky tomuto kontaktu jsem se ve STAV-INVESTu ocitnul i já.

Po maturitě Vás nelákalo zkusit něco jiného?

Nelákalo, v tomhle jsem měl od počátku jasno.

Na jaké pozici jste začínal?

Moje první pracovní zařazení bylo prodejce, a to na pobočce v Uhříněvsi. Nastoupil jsem v roce 2004 a po třech letech jsem
pak povýšil na pozici obchodního zástupce ve Kbelích.

To znamená, že jste ve STAV-INVESTu obchodníkem už 20 let. Co se za tu dobu změnilo?

Tím nejmarkantnějším signálem je daleko širší sortiment materiálu, který prodáváme. S tím samozřejmě souvisí i širší škála dodavatelů. Větší sortiment znamená, že musím vědět více, znát všechny nové materiály a technologie. Zkrátka je potřeba být pořád v obraze. O proměnách cen ani nehovořím, ty stoupají vzhůru trvale.

Musíte se vzdělávat, abyste obstál v dnešní době?

Samozřejmě musím. K tomu máme pravidelně jednou za rok školení, a navíc ještě i nějaké akce od výrobců. Taky mám informace z první ruky od našich pokrývačů, kteří už s materiálem přišli do styku.

Změnila nějak doba i zákazníky?

Určitě ano, pokrývači jsou rozhodně náročnější, než bývali dřív.

Není ta Vaše práce úplně jednoduchá… Pořád Vás i po dvaceti letech baví?

Jo, pořád mě to baví. Kdyby to tak nebylo, tak bych ji nemohl dělat. Samozřejmě jsou dny, kdy toho má člověk až nad hlavu, ale místo bych neměnil.

Co je tou příjemnější stránkou Vaší práce? 

Mými zákazníky jsou pokrývači a pokrývačské firmy. Po těch letech už mám s mnoha vybudovaný přátelštější vztah, což je příjemné. Hodně věcí řeším mobilem nebo po mejlu kvůli úspoře času, ale když to jde, tak dám přednost osobnímu kontaktu. Myslím, že i pokrývači to oceňují, protože většina z nich nemá tendenci utíkat k jiným prodejcům materiálu. To je ta světlejší stránka mé práce.

Na co byste nalákal nové pokrývače ke spolupráci? 

Určitě by to byl náš servis, kdy je samozřejmostí vypracování nabídek v různých variantách. Pro zákazníky máme taky k dispozici klempířské dílny nebo třeba nabízíme závoz chybějícího materiálu. Pokud jde o lhůty, tak materiály, které nemáme skladem, jsme schopni poměrně rychle dodat. No, a za sebe můžu říct, že se pro firmy snažím dělat co můžu, aby byly spokojené.

Jak byste STAV-INVEST jako zaměstnanec ohodnotil?

Já jsem tady spokojený a jak už jsem řekl, neměnil bych. Je to hlavně kvůli tomu, že nejsme obří firma, ve které se lidé navzájem ani neznají. Vztahy tam jsou neosobní a studené. My máme menší množství zaměstnanců a díky tomu je ve STAV-INVESTu přístup k lidem rodinnější. A to nejen k zaměstnancům, platí to i směrem ven k našim zákazníkům.